woensdag 27 januari 2016

Gewokte spruitjes met pancetta en mini-fusilli

Als kind lustte ik al geen spruitjes en nu nog steeds niet, althans tot voor kort. Ik vond ze altijd stinken en de smaak vond ik bitter. Onlangs heb ik toch weer eens spruitjes geprobeerd, maar wel op een andere manier dan de gekookte spruitjes van vroeger. Gewokte Hollandse spruitjes met Italiaanse pancetta en in plaats van aardappelen mini-fusilli erbij, geserveerd met geraspte Engelse cheddarkaas. Heerlijk!


Ingrediënten voor 2 personen:
  • 400 gram spruitjes
  • olijfolie
  • 100 gram pancetta, in blokjes gesneden
  • 1 teentje knoflook, fijngehakt
  • 1 eetlepel citroensap
  • 1 theelepel (gedroogde) oregano 
  • 160-200 gram pasta (ik gebruikte mini-fusilli)
  • 150 ml kookroom of sojaroom
  • geraspte cheddarkaas (naar smaak)
  • zout 
  • peper

Bereiding:
Maak de spruitjes schoon en halveer ze of snij ze in vieren als ze erg groot zijn. Bak de pancettablokjes in een beetje olijfolie en zet ze daarna apart. Kook de pasta al dente, laat de pasta uitlekken en giet terug in de pan.
Verwarm ondertussen wat olijfolie in een grote koekenpan bak de fijngehakte knoflook zachtjes 1 minuut, zorg dat het niet bruin wordt.
Voeg de spruitjes en de oregano toe en roerbak 4 tot 6 minuten, maar laat ze niet te gaar worden. Voeg de gebakken pancetta toe. Voeg vervolgens het citroensap, de kook- of sojaroom en de pasta toe. Warm het geheel goed door en breng op smaak met peper en zout. Serveer met de geraspte cheddarkaas.

Eet smakelijk!

Bron: aangepast recept van Donna Hay

Geen opmerkingen:

Een reactie posten